לאונרדו דה וינצ’י הגאון– תערוכה מקיפה ביותר שמקשרת בין מדע לאומנות

לאונרדו דה וינצ’י  הגאון– תערוכה מקיפה ביותר שמקשרת בין מדע לאומנות

בימים אלה מוצגת תערוכה בשם “לאונרדו דה וינצ’י הגאון”. Da Vinci – The Genius Exhibition

התערוכה מוצגת בכמה מקומות בעולם. מתי היא תגיע לישראל? המקום הקרוב ביותר אליכם הוא בריטניה. התערוכה מוצגת במנצ’סטר, במוזיאון המדע והטכנולוגיה.

אם מי מכם, קוראים יקרים, במקרה מבקר באנגליה עד אמצע יוני, מומלץ מאוד-מאוד לבקר במוזיאון המדע והטכנולוגיה במנצ’סטר. במוזיאון מוצגת כעת תערוכה מיוחדת זו שמוקדשת כולה ללאונרדו דה וינצ’י. היה מי שחשב שלאונרדו דה וינצ’י הוא גם אינשטיין, גם פיקסו וגם דוקטור הו, שמשייט לו במכונת הזמן בין פה לשם… כלומר גם אמן וגם מדען וגם יש בו משהו מהמדע הבדיוני.

בתערוכה ניתן לראות אנימציות תלת-ממדיות של היצירות המפורסמות ביותר של לאונרדו, של פסליו ושל המכונות שלו – כפי שנבנו על ידי אומנים איטלקיים בני ימינו. ישנם מעל 200 פריטים בתצוגה, מה שהופך את התערוכה לתערוכה המקיפה ביותר על לאונרדו דה וינצ’י.

היצירה המפורסמת ביותר בעולם, המונה ליזה, עומדת במרכז התערוכה.

בתערוכה ניתן לראות תצלום אינפרא אדום ענק בגודל של 4 מטר על 3 מטר שמראה פרטים של היצירה, פרטים שטרם נראו כמותם קודם לכן. ניתן לראות בתערוכה תצלומים במצלמה מיוחדת של המונה ליזה. המהנדס הצרפתי ובודק האומנות, פסקל קוט Pascal Cotte, בנה מצלמה מולטי-ספקטרלית בעלת רזולוציה של 240 מיליון פיקסלים.

ממשלת צרפת ומוזיאון הלוברה אפשרו לקוט לבצע הערכה מדעית נרחבת של היצירה בערת המצלמה המשוכללת. בעזרתה הוא צילם את המונה ליזה בלובר’ה “ערומה”. כלומר, הוא צילמה תחת אבטחה והשגחה, כאשר הוא הוציאה ממסגרת העץ ומהזכוכית המשוריינת שמגנה עליה. הבדיקה שלו בעזרת המצלמה המיוחדת וממצאיו הדהימו את עולם האומנות, טוענים בתערוכה, כאשר הוא ביצע 25 תצלומים – ובצילומים הוא זיהה את פיגמנט הצבע המקורי של היצירה. קוט הוכיח בצורה זו, שלמונה ליזה, בניגוד למה שנראה בעין האנושית הרגילה, יש גבות וריסים.

בתערוכה במוזיאון המדע והטכנולוגיה במנצ’סטר תלויים תצלומי ענק של היצירה ושל חלקים ממנה, ברזולוציה של 1500 נקודות לאינץ’ – שחושפים פרטים מופלאים שלא ניתן לראותם בתנאים רגילים. בנוסף קוט הפיק את ההעתק המצולם היחיד – ללא המסגרת של התמונה והזכוכית המשוריינת – שהוא סיור מצולם ב-360 מעלות סביב היצירה.

בעזרת הטכנולוגיה המתקדמת שיכלה לדמות את הסרת שכבת הלקה, קוט השווה את הצבעים של היצירה היום לצבעים המקוריים שלה משנת 1506 – השנה בה לאונרדו השלים את היצירה.  

בצורה זו, הטכנולוגיה המהפכנית איחדה בין המדע לאומנות בדיוק כפי שלאונרדו היה נוהג לעשות זאת לפני 500 שנה, אומרים אוצרי התערוכה.  

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s