מדענים מאיטליה יחפרו בקברו של לאונרדו ויוציאו עצמותיו בגלל המונה ליזה

מדענים באיטליה מתכננים לחפור בקברו של לאונרדו כדי לבחון את עצמותיו

 

לאונרדו נפטר באמבואז

 

המלך פרנסואה הציע ללאונרדו את המשרה בחצר מלכותו בצרפת. לאונרדו לא קבל את ההצעה מיידית. אולם כאשר פטרונו לבית מדיצ’י נפטר הוא לא היסס יותר. הוא ידע שלא ימצא הצעה נדיבה יותר ופטרון מבין יותר מאשר השליט הצרפתי. לקראת 1516 לאונרדו ארז את כל ציודו ואת כל רכושו, כולל כל מחברותיו ואת כל ציוריו – ביודעו שכנראה לא ישוב לארץ מולדתו. הוא יצא למסע הארוך עם עוזרו נאמנו ומספר משרתים. כאשר כמה פרדות נשאו את ארגזיו וכליו. מרומא הוא יצא לפירנצה ומשם למילאנו וממילאנו הוא חצה את האלפים לגרנובל, הגיע לעמק הרואן בליון. שם כנראה פנה מערבה עד שהגיע לנהר שר ועקב אחריו עד ללואר, כאשר הוא סיים את מסעו באמבואז, בשאטו דה אמבואז. כל המסע ארך בערך שלושה חודשים. באפריל 1519 מעט אחרי יום הולדתו ה-67 לאונרדו הלך לראות נוטריון וכתב את צוואתו ואת פקודת הירושה. הוא פירט בפירוט רב את סידורי קבורתו, הותיר את חסכונותיו שנותרו בחשבון בסנטה מריה נובאה לאחיו למחצה ועזב כמה עיזבונות למשרתיו ולעוזרו הנאמן הותיר את רכושו האומנותי. מספר ימים אחרי שהשלים את צוואתו, ב-2 למאי 1519 לאונרדו דה וינצ’י נפטר באחוזה באמבואז – לפי האגדה בזרועותיו של מלך צרפת. עוזרו של לאונרדו הפקיד בידי המלך את הציורים שאדונו הביא לצרפת ושם הם נותרו ולבסוף מצאו מקום במוזיאון הלוברה. המפורסם שבהם הוא המונה ליזה.

 

האם לאונרדו ישוב מהקבר כדי לענות על שאלות בנוגע למונה ליזה?

 

האם לאונרדו דה וינצ’י יחזור מהקבר כדי לפתור את חידת המונה ליזה? תאמינו או לא…כנראה שכן. תיאוריות הקונספירציה משתלטות על המדענים והם עומדים לפתוח את קברו רק כדי לאשש אותן או להפריכן. לפני שלושה ימים העיתונות מספרת שמדענים איטלקים מבקשים רשות מהשילטונות הצרפתים להוציא את שרידיו של לאונרדו מהקבר כדי לבצע שחזור של פניו. הקבוצה של המדענים היא קבוצה מהוועדה הלאומית למורשת תרבותית, אגודה מובילה של מדענים והיסטוריונים לאומנות מאיטליה. הקבוצה ביקשה לפתוח את הקבר בטירת אמבואז אשר בעמק הלואר בצרפת, שם מאמינים שקבור הצייר והמלומד מהרנסנס לאונרדו דה וינצ’י.

ראש הקבוצה, סילבנו וינסטי, סבור שאם הגולגלת של לאונרדו היא שלמה, או אז יוכלו המדענים לגשת ללב ליבה של השאלה שהטרידה את הציבור ואף את החוקרים מזה מאות בשנים: האם היצירה המפורסמת ביותר בעולם, המונה ליזה La Gioconda, היא פורטרט עצמי סמוי של לאונרדו דה וינצ’י? כמובן שלמדענים אין מושג מה הם יגלו ברגע שיפתחו את קברו של לאונרדו. “אנו עלולים לגלות שם רק חלקיקים של אבק וחול”, אומר גיאורגיו גרופיוני, אנתרופולוג שמשתתף בפרויקט. אולם אם השרידים שמורים היטב, ניתן יהיה לבצע אנליזת דנ”א.

גרופיוני אמר שהפרויקט עשוי לשפוך אור חדש על עבודתו המפורסמת ביותר של לאונרדו. “אם נצליח למצוא את גולגלתו, נוכל לשחזר מחדש את פניו של לאונרדו”, הוא ציין, “ולהשוותם עם המונה ליזה”.

 

 

השיר של וולטר פטר 1869

 

מונה לאו

 

במשך מאות בשנים חוקרים מתווכחים על זהותה של המונה ליזה. הספקולציות העיקריות בנוגע לזהות האישה בתמונה הן או אמו של לאונרדו או ליסה גרארדיני, אשתו של סוחר מפירנצה.

 

 

ה-Mona Leo כפי שליליאן שוורץ הרכיבה אותה

 

כמו עם כל דבר מפורסם, כך גם עם המונה ליזה, עולות וצצות תיאוריות מוזרות ואף תיאוריות קונספירציה. יש הטוענים שלאונרדו התכוון לצייר את המונה ליזה כפורטרט עצמי שלו במסווה של אשה. יש שהציעו תיאוריות לפיהן אהבתו של לאונרדו לחידות ולמעשי קונדס עשוי היה להובילו להסוות את זהותו שלו מאחורי חיוך מבלבל. חוקרים אחרים הציעו שלאונרדו היה בכלל הומוסקסואל וזה הובילו לצייר את עצמו כאישה או כמאהב אנדרוגנוס.

כך עלה וצץ במוחם של המדענים רעיון. אם תהיה להם גישה לקבר של לאונרדו הם יצליחו ליצור מחדש את פניו של לאונרדו ויוכלו לבדוק את התיאוריה של ליליאן שוורץ, Lillian Schwartz מומחית אמריקאית מבית הספר לאומנויות חזותיות בניו יורק. היא נשענה על מחקרי מחשב כדי לבצע אנליזה דיגיטאלית: היא הניחה את הפורטרט העצמי המזוקן של לאונרדו על גבי המונה ליזה כדי להראות כיצד המאפיינים של פניו מתיישרים בצורה מושלמת וישנו דמיון נראה בין מאפיינים במונה ליזה לאלה בפורטרט העצמי של לאונרדו.                                                                                       מכאן.

Mona Lisa Morph

 

 

כמעט ואצו רצו המדענים אל קברו של לאונרדו. אולם בטרם עשו זאת, מרוב סקרנות בדיוק כמו עם קברו של קופרניקוס כדי לענות על שאלות בנוגע לאסטרונום המפורסם, המדענים עצרו לרגע. 

 

הולכים לחפש את לאונרדו עצמו

 

המדענים מבקשים אישור לפתיחת הקבר מגורמי התרבות הרשמיים הצרפתים ומבעלי השאטו באמבואז. ניתנה הסכמה עקרונית לפתיחת קברו של לאונרדו, כך מציינים במשלחת האיטלקית, והפרויקט יוכל לקבל הסכמה פורמאלית בקיץ הקרוב. אולם בצרפת בכל זאת פתיחת קבר דורשת הליך פרוצדוראלי פורמאלי ארוך למדי וההליך אף עשוי להיות ארוך יותר כאשר מדובר באישיות מפורסמת כמו לאונרדו דה וינצ’י. יכנסו ועדת מומחים והענין יעבור לשר התרבות הצרפתי.

כמו במקרה של קופרניקוס, גם כאן. כיצד המדענים יגלו היכן בדיוק מצוי הקבר?

עברו שנים רבות והכנסייה שבה לאונרדו נקבר, סנט פלורנטין, נהרסה במהלך המהפכה הצרפתית. שרידים שמאמינים שהם של לאונרדו דה וינצ’י נקברו מחדש בקפלה הקטנה יותר של סנט הוברט ליד הטירה ב-1874. על המצבה כתוב פשוט: “לאונרדו דה וינצ’י”. אולם מתחת לכתובת הזו ישנה אזהרה למבקרים: “מעריכים שהשרידים הם של האדון”.

סלבנו וינסנטי, ראש המשלחת האיטלקית, אמר לכן, כי הצעד הראשון יהיה לאמת שהשרידים הם אכן של לאונרדו. המומחים האיטלקים מתכננים להשתמש בבמצלמה זעירה וברדאר שמסוגר לחדור דרך האדמה. הרדאר יוצר תמונות של החלל התת-קרקעי באמצעות גלי רדאר כדי לאמת את נוכחות העצמות שם מתחת. אחר כך המדענים ישתמשו בתיארוך בעזרת פחמן וישוו דגימות דנ”א מעצמות ושיניים לאלה של כמה צאצאים זכרים שקבורים בבולוניה במרכז איטליה. אלם מסתבר שהליך זה הוא בעייתי.

ישנה בעייה רצינית לוודא שהשרידים הם אכן של לאונרדו דה וינצ’י. כאן בדיקת הדנ”א היא מאוד מסובכת, בדיוק כמו עם המקרה של חיפוש קברו של קופרניקוס, הוצאת שרידיו והאימות שאלה אכן שרידיו.

ישנה בעיה כאשר משווים דגימות דנ”א, מכיוון שלא ברור האם ללאונרדו דה וינצ’י אכן היו צאצאים ישירים. כמוכן לא ברור היכן יכולים להיות קברים שניתן לשייכם לקרובים של האמן.

ניתן להשוות דנ”א שנוטלים מהעצמות לדנ”א שמוצאים במקומות אחרים. למשל, סבורים שלאונרדו הכתים את הצבעים על הקנבס בעזרת האגודל שלו, כנראה תוך שימוש ברוק. פירושו של דבר שיתכן וניתן למצוא דנ”א על גבי הציורים שלו. למרות שזה מאוד בעייתי. כאשר הוצאו עצמותיו וגולגלתו של קופרניקוס השוו את הדנ”א שלו לקובץ שערות אותם מצאו בספר שהיה שייך לאסטרונום. כך אמתו שאכן מדובר באסטרונום הנודע.  

אולם אפילו בהעדר בדיקת דנ”א, ניתן לבצע בדיקות אחרות שיכולות לספק מידע מועיל, כולל האם העצמות שייכות לגבר או לאשה והאם האדם נפטר צעיר או מבוגר. אם כי הבדיקות המהימנות ביותר הן כמובן בדיקות דנ”א.

בתרחיש הטוב ביותר של גולגלת שמורה היטב, הקבוצה מתכננת לבצע סריקה טומוגראפית ממוחשבת ולשחזר את הפנים בדיוק כפי שעשו לקופרניקוס על סמך הגולגלת שמצאו בקברו.

החוקרים מנסים לחפש אחר רמזים לסיבת מותו של לאונרדו: האם הוא מת ממחלה ומאיזו מחלה נפטר, מחלה שאותה ניתן יהיה לחפש בעצמות. בתיעוד הספרותי לא מוצאים מאיזו מחלה לאונרדו נפטר. החוקרים מניחים שאולי הוא נפטר מסיפליס, שבאותם הזמנים היו מתעדים אותה כ”מגפה”. עשרים מיליון אנשים מתו מסיפליס ברבע הראשון של המאה ה-16 והיא תוארה בספרות כמגפה. השערה נוספת היא שחפת. מבדקי עצמות יכולים לבסס האם לאונרדו סבל מהרעלת עופרת, תופעה אופיינית לציירים בזמנו, שהיו חשופים לפיגמנטים רעילים.

 

 

המונה ליזה מאבני לגו

 

שאלות אתיות ומוסריות

 

כמובן שנכנסות כאן שאלות אתיות חמורות, כאשר פותחים קבר של אמן וגאון כה ידוע כדי לספק סקרנות וידע מדעי של מדענים. ואכן באו המבקרים מצד חוקרי לאונרדו דה וינצ’י. הם לא רואים שום בסיס מדעי בטענה שהמונה ליזה היא פורטרט עצמי של לאונרדו – לדידם זהו אך ורק מיתוס. הם מאמינים שלכן אין לגעת בשום אופן בשרידיו של לאונרדו ולא לחלל את קברו. זה נשמע הזוי ואפילו מטורף לחפור בקבר של לאונרדו, אומרים המבקרים. הרי ידוע שהמונה ליזה הייתה דמות מסוימת, היא הייתה קיימת, חייתה, ישבה מול לאונרדו, הוא צייר אותה, היא חייכה קלות וזהו הפורטרט שלה.

לו לאונרדו עצמו היה שומע על כל זה, אומרים המבקרים של המדענים שאצים אל קברו, הוא לבטח היה מגחך ומתהפך בקברו (בטרם  המדענים עוד יגיעו אליו).

 

יום אחד ב-2007 אספן אומנות קנדי בשם פיטר סילברמן קנה תמונה של אשה צעירה מאת אמן גרמני מהמאה ה-19 בשם Profile of the Bella Principessa בגלריה גנז בניו יורק בשם אספן שווצרי אנונימי ושילם עליה 19,000 דולר. התמונה הייתה ברשותה של סוחרת האומנות בעלת הגלריה בניו יורק קייט גנז במשך 11 שנים. היא קנתה אותה במכירה פומבית במחיר דומה לזה שהיא מכרה אותה. 

בהביטו על התמונה נעתקה נשמתו של סילברמן. לבו פעם מליון פעימות לדקה, כפי שסיפר אחר כך, ומיד הוא חשב על לאונרדו דה וינצ’י. אולם הוא לא העז להוציא את המלה “לאונרדו” מפיו.  

סילברמן הסקרן התחיל לחקור את התמונה שרכש ולפתע הוא גילה טביעת אצבע בראש הפינה השמאלית של התמונה.

A painting entitled 'Profile of the Bella Principessa' (l.) may contain fingerprints (r.) on its upper left corner, proving the piece to be a Leonardo da Vinci original.

AP כאן

מומחה לאומנות פורנזית מהמעבדה לטכנולוגיה לומייר בפריס סרק את התמונה בעזרת מצלמה סופר היי טכנולוגית: סורק דיגיטאלי משוכלל שדגם שכבות שונות של העבודה והמומחה נטל דגימות ספקטראליות. טכנולוגיה זו מסוגלת לחדור למקומות מתחת לפני השטח ובאיכות גבוהה כדי לחדור אל נבכי הציור ולגלות את האמת אודותיו. לאונרדו דה וינצ’י נהג להשתמש בידיו ובאצבעותיו כחלק מטכניקת הציור שלו והוא השאיר טביעות אצבע בתמונות רבות. וכך ניתן על ידי נטילת תמונות בתדירויות שונות ליטול דגימת טביעת אצבע של לאונרדו ולדעת האם התמונה שאותה רכש סילברמן היא אכן של לאונרדו.

האם הייתה זו תמונה של לאונרדו או של מישהו אחר? תחת בחינה מדוקדקת ניתן היה בבירור להבחין בטביעת האצבע שהייתה מוסווית מתחת לגיר ולדיו. היא הופיעה כמתאימה לכזו שמופיעה בתמונה אחרת של לאונרדו דה וינצ’י – תמונה של סנט ג’רום שתלויה בוותיקן.

החוקרים המשיכו לבחון את התמונה ומצאו רמזים נוספים לכך שמדובר בתמונה של דה וינצ’י: הקנבס תוארך לשנים בין 1440 ו-1650. זה תאם לתקופה של דה וינצ’י. החוקרים מצאו בנוסף שהאמן שצייר את התמונה כתב וצייר ביד שמאל (היה שמאלי): תכונה נדירה בין אמנים באותו הזמן ושוב תכונה שמתאימה ללאונרדו דה וינצ’י.  

אולם התגלית המרעישה ביותר הייתה, לפורטרט בתמונה היה דמיון בסגנון לפורטרט המפורסם ביותר של דה וינצ’י – המונה ליזה.

מומחי אומנות מעריכים שהיצירה היא אכן של דה וינצ’י. ולכן מעריכים שהיא התמונה החשובה הראשונה של דה וניצ’י שזוהתה מזה 100 שנים. ואילו סילברמן, שבכלל החל בכל החקירה הזו, עדיין מצוי בהלם מוחלט. אם היצירה שרכש מוכחת כמקורית היא עשויה להיות שווה אפילו 150 מיליו דולר.

סילברמן מתאר את אספן האומנות השוויצרי הפרטי כאדם מאוד עשיר שהבטיח לקנות לו “ארוחת צהרים וערב וקוויאר למשך שארית חייו אם אי פעם היצירה תמכר”…

האם ישנו פתק אהבה חבוי בתוך המונה ליזה שנתגלה רק כאשר התמונה צולמה ברזולוציה עצומה של 240 מיליון פיקסלים?

<a href="http://www.exego.net/admin/

 

<a href="http://www.exego.net/admin/

 

<a href="http://www.exego.net/admin/

 

<a href="http://www.exego.net/admin/

<a href="http://www.exego.net/admin/

 

<a href="http://www.exego.net/admin/

 

<a href="http://www.exego.net/admin/

 

<a href="http://www.exego.net/admin/

 

<a href="http://www.exego.net/admin/

 

<a href="http://www.exego.net/admin/

<a href="http://www.exego.net/admin/ 

 

 

Advertisements

4 thoughts on “מדענים מאיטליה יחפרו בקברו של לאונרדו ויוציאו עצמותיו בגלל המונה ליזה

  1. רעיון לפיו לאונרדו צייר בעצם את עצמו כל כך מדהים, עד שכבר לא כל כך משנה האם הוא נכון 🙂

  2. http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/italy/5543362/Naked-Mona-Lisa-goes-on-show.html

    הציור של המונה ליזה בערום הוא לא של לאונרדו דה וניצ’י.
    המונה ליזה בערום כנראה צוירה על ידי אמן אחר בהשראת המונה ליזה של לאונרדו. היא הייתה מוחבאת בספריה במשך איזה מאה שנה וגילו אותה לא מזמן.
    המונה ליזה היתה השראה לאמנים רבים.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s