שחזור דיגיטאלי של הסעודה האחרונה

 שחזור דיגיטאלי של הסעודה האחרונה מגלה פרטים חדשים ביצירה 

הסעודה האחרונה עברה לאחרונה שחזור דיגיטאלי ב”סדנת לאונרדו דה וינצ’י” בתערוכת דיסקוברי בככר טיימס אשר בניו יורק – התערוכה תתקיים בניו יורק עד הרביעי באפריל 2010  בככר טיימס ברחוב 44 בעיר ניו יורק, ושם ניתן לראות את השחזור. 

 

התערוכה

הסעודה האחרונה

“הסעודה האחרונה” היא יצירת המופת שעמדה בשיא הקריירה של לאונרדו דה וינצ’י כצייר. זהו פרסקו ענק בהיכל האוכל של המנזר הדומיניקני של סנטה מריה דלה גרציה במילאנו. הנושא: הסעודה האחרונה של ישו עם תלמידו היה נושא מסורתי לקישוט חדרי אוכל של מנזרים. כמו תמיד לאונרדו שקל את הנושא בזהירות בתוך הקונטקסט הדתי, האומנותי והארכיטקטוני שלו. הוא ביצע אינספור סקיצות ולקח לו שנתיים או שלוש שנים עד שהשלים את הציור ב-1498. על פני השנים במאות הבאות היו הרבה שחזורים של הציור הידוע של לאונרדו וקשה להימנע מהמסקנה שמה שאנחנו היום רואים על הקיר אינו הציור של לאונרדו עצמו…אלא השחזורים, שכבות על גבי שכבות של שחזורים… מעט מאוד נשאר מהיצירה האורגינאלית של לאונרדו, למען האמת רק 20%.

הסעודה האחרונה של ישו הייתה סעודת סדר פסח בהשתתפות ישו ותלמידיו, היא נושא ידוע של ציורים. לאונרדו מתאר את הסעודה האחרונה עצמה. בציור מתוארים ישו ושנים עשר שליחיו בסעודה שבה אמר ישו לתלמידיו כי יש ביניהם בוגד וכי הוא עצמו ימות. בסעודה זו גם אמר ישו לתלמידיו לאכול מלחם הקודש ולשתות מהגביע הקדוש כי הלחם הוא גופו והיין הוא דמו, אבל בציורו של לאונרדו לא נמצא גביע. מסתורין זה מקבל הסבר מקורי ומוזר ברומן “צופן דה וינצ’י” כפי שנראה למטה. הכנסייה והמנזר הדומיניקני של סנטה מריה דלה גרציה הוכרזו ב-1980 כאתר מורשת עולמי. ההכרזה כללה התייחסות מפורשת לציור של לאונרדו. בציור זה ניסה לאונרדו להמציא טכניקות חדשות לציורי קיר (מעין פיתוח של שיטת הפרסקו), השיטה לא הצליחה ומצבו של הציור החל להדרדר עוד בימיו של לאונרדו. אחד הגורמים העיקריים לכך היא הבחירה לצייר את הפרסקו על קיר צפוני של חדר האוכל במנזר הסובל מבעיות לחות. גורם נוסף להרס הוא השימוש בטכניקת הפרסקו והטמפרה (שמבוססות על מים) עם צבעי השמן, מכיוון ששמן דוחה מים. הנזק המשמעותי הראשון שספג הציור, למעט התפוררותו הטבעית, קרה כ-150 שנים לאחר השלמתו.

בשנת 1652 שברו נזירי המנזר את הקיר שעליו צויר הציור לצורך בניית דלת. בחלקה של התמונה שהוסר על ידי הדלת החדשה ניתן להבחין עד לימינו. במהלך המאה ה-18 בוצעו מספר שחזורים לתמונה. מרביתם רק החמירו את מצבה הרעוע. בשנת 1796 הפך המנזר לבית סוהר של הצבא הצרפתי, דבר שלא הוסיף למצבה של התמונה. במהלך שנות ה-20 של המאה ה-19 נמסרה עבודת שחזור התמונה לאמן איטלקי שהתמחה בהזזת פרסקאות ממקומן. הוא הספיק להסב לה נזק משמעותי לפני שהבין כי אין מדובר בפרסקו, והעבודה אינה בת הזזה. בתחילת המאה ה-20 החלו מדענים להבין לראשונה את הרכבה הכימי המיוחד של היצירה ובעקבות כך החלו משחזרים חלקים ממנה. ב-15 לאוגוסט 1943, במהלך מלחמת העולם השנייה פגעה פצצה שהוטלה מן האוויר בחדר בו נמצאת היצירה. שקי חול שהושמו עליה מבעוד מועד הגנו עליה מפגיעה ישירה, אך הרעד שעבר במבנה מעוצמת הפגיעה פגע במצבה ובמאמצי השימור שהונהגו בה. ב-1978 החל מבצע שימור לתמונה שנעזר בפסגת הטכנולוגיה בתחום שימור יצירות אומנות. החדר בו נמצאת התמונה נאטם והאקלים בו נשמר בעזרת מערכות בקרת לחות וטמפרטורה כדי לעזור ולשמר את היצירה. צוות של מומחים, שעבד בעזרת ציוד מיקרוסקופי, הצליח להסיר את תוספות הצבע והחומרים האחרים שהתווספו לציור במהלך 400 שנותיו, ושחזר את הצבעים המקוריים של לאונרדו. במסגרת השימור האחרון, התגלו הבדלים בין התמונה המקורית שנשתמרה מתחת לשכבות הצבע לבין התמונה שהכיר העולם המודרני, שהשתנתה רבות תחת ידיהם של שלל משחזריה. חלקים קטנים מהתמונה לא שוחזרו בשחזור האחרון (שהסתיים ב-1999) והושארו כמות שהם כדי להראות את ההבדל הניכר בין היצירה המקורית לזו ששוחזרה שוב ושוב.

ההסבר לסעודה האחרונה ב-צופן דה וינצ’י

בעקבות הספר “צופן דה וינצ’י” של דן בראון התעוררו מעין תיאוריות קונספירציה בנוגע ליצירה “הסעודה האחרונה”, השתייכותו של לאונרדו דה וינצ’י לכת נוצרית והשערות בנוגע לחייו של ישו. תיאוריות קשר אלה חיברו בין מספר יצירות של לאונרדו דה וינצ’י: ה”סעודה האחרונה”, ה”מונה ליזה”, ו”הבתולה בין הסלעים”. האם התיאוריות מעוגנות בידע היסטורי? נכתב על כך רבות. נטען על הציור “הסעודה האחרונה” ועל העדר הגביע הקדוש את הדברים הבאים: הדמות הנמצאת מימינו של ישו בציור הסעודה האחרונה היא לא יוחנן כותב הבשורה כי אם מריה מגדלנה.

לפי הספר, מגדלנה הייתה אשתו של ישו ונשאה ברחמה את בנו בזמן שישו נצלב. היעדרותו של הגביע מהציור מצביעה, ככל הנראה, על כך שלאונרדו ידע שמגדלנה היא למעשה הגביע הקדוש (כלומר, היא נושאת את הדם של ישו). חיזוק לטענה זו ניתן למצוא באות “וי” האנגלית שנוצרת מהתנוחות של ישו ומריה, כיוון שהאות “וי” מסמלת את הנשיות הקדושה. היעדרותו המשוערת של יוחנן, לפי פירוש זה, מוסברת באמצעות זיהויו בתור “זו שישו אהב”, שם קוד המתייחס ככל הנראה למריה מגדלנה. כמו כן, הספר מציין שצבעי הבגדים שלהם הפוכים: ישו לובש טוניקה אדומה עם צווארון כחול; יוחנן/מריה לובש/ת טוניקה כחולה עם צווארון אדום – ככל הנראה סמל לאיחוד באמצעות נישואין. עתה אם “מזיזים” את הדמות של יוחנן/מריה לימינו של ישו, נראה כאילו הדמות מניחה את ראשה על כתפו של ישו.

לפי הספר, סודותיו של הגביע הקדוש, כפי שהוא נשמר על ידי מסדר ציון, הם: הגביע הוא לא כוס אמיתית כי אם מריה מגדלנה, שנשאה ברחמה את הבת של ישו. הביטוי הצרפתי העתיק לגביע הקדוש הוא שיבוש של הביטוי בצרפתית עתיקה ל”דם מלכותי”. החפצים המרכיבים את הגביע הם מסמכים המאמתים את קיומה של שושלת ישו וכן עצמותיה של מריה. הכנסייה השתיקה את האמת לגבי צאצאיהם של מריה וישו במשך 2,000 שנים. דבר זה קרה בעקבות חששם מהנשיות הקדושה, כמו גם בעקבות האיום המעמדי שדבר זה היה מהווה על בכירותו של פטרוס הקדוש. מריה מגדלנה היא נצר למשפחת מלוכה (באמצעות שבט בנימין) והייתה אשתו של ישו, שהיה נצר לבית דויד. הטענה שהיא הייתה פרוצה הומצאה על ידי הכנסייה בשלב מאוחר יותר על מנת לטשטש את מה שבאמת קרה. בזמן הצליבה, היא הייתה בהריון, ולאחריה היא ברחה לגאליה (צרפת של היום) והסתתרה אצל יהודי מרסיי. היא ילדה בת וקראה לה בשם שרה. במהלך השנים הפכו צאצאי ישו ומריה לשושלת המרובינגית של צרפת. קיומם של הצאצאים היה הסוד שהתגלה במסמכים שנחשפו על ידי הצלבנים במהלך כיבוש ירושלים ב-1099. מסדר ציון ואבירי ההיכל התארגנו על מנת לשמור על הסוד.

לפי הספר, סודותיו של הגביע קשורים לעבודתו של דה וינצ’י בצורה הבאה: לאונרדו היה חבר במסדר ציון וידע את סודו של הגביע. למעשה, ניתן לגלות את הסוד בציור הסעודה האחרונה כיוון שלא מצויר שם ולו גביע אמיתי אחד. רוב התעתיקים והשיחזורים המודרניים של הציור מסווים את המאפיינים הנשיים הברורים בציור. הדו-מיניות של המונה ליזה משקפת את האיחוד המקודש בין זכר לנקבה, המתגלם באיחודם הקדוש של ישו ומריה. איחוד זה בין הכוח הגברי לנשיות היווה איום על ההגמוניה הכנסייתית במשך שנים רבות. 

עד כאן צופן דה וינצ’י. הספר עורר את הדמיון של רבים. למשל מצאו דמיון בין הספר צופן דה וינצ’י לבין הספר של ג’ונתן סוויפט על עלילות גוליבר – מצאו משפטים ואזכורים דומים:צופן דה וינצ’י ועלילות גוליבר בארץ הליליפוטים

השחזור הדיגיטאלי של הסעודה האחרונה

 

השחזור 

כיום הסעודה האחרונה דהויה וסדוקה. ולכן הצבעים הרוויים והמושקעים מופיעים חיוורים. אולם עתה נעשה שחזור שמחייה מחדש את הצבעים. חברת המדיה לאונרדו3 ממילאנו בצעו בצורה דיגיטאלית את השחזור לסעודה האחרונה. הם מאמינים שהשחזור הוא הייצוג הקרוב ביותר לאופן שבו הפרסקו ככל הנראה נראה כאשר לאונרדו צייר אותו.

כיצד החברה יצרה את השחזור? הם הרכיבו את התמונה על בסיס מאות תצלומי “הי דפינישן” של הפרסקו, וזאת כדי למקם את הפיגמנטים במקום הנכון. החוקרים שיבטו את המקור של לאונרדו פיקסל אחרי פיקסל כדי לשחזר את האזורים שבהם הצבע נאבד ללא תקנה עם השנים.

זוכרים שבשנת 1652 שברו נזירי המנזר את הקיר שעליו צויר הציור לצורך בניית דלת? הדלת נשברה בדיוק כדי לחתוך את רגליו של ישו שבפרסקו. לכן על מנת להשלים את שחזור החלקים החסרים עקב שבירת הדלת בפרסקו, אנשי הצוות נאלצו להביט בהעתקים עכשוויים של הסעודה האחרונה, אלה של ציירים שהושפעו מלאונרדו דה וינצ’י, כמו למשל גיאמפיאטרינו.  

לבסוף הם הצליחו לשחזר את הסצנה כולה. הייתה זו משימה עצומה, מכיוון שמהיצירה המקורית של לאונרדו דה וינצ’י נותרו רק 20 אחוז. השחזור גילה פרטים שלא היו ידועים מקודם, כמו למשל עיר אידיאלית שהייתה משורטטת בחלקים בלבד משמאל לפנים של ישו, ומנער מלח שנראה שהופל על ידי יהודה איש קריות.

ומהי התוכנית הבאה של חברת לאונרדו3? לשחזר דיגיטאלית יצירות נוספות של לאונרדו דה וינצ’י!

 

סדנת לאונרדו דה וינצ’י 

<a href="http://www.exego.net/admin/

 

הצל של לאונדרו דה וינצ’י נמצא בסעודה האחרונה.

<a href="http://www.exego.net/admin/

 

Advertisements

One thought on “שחזור דיגיטאלי של הסעודה האחרונה

  1. נושא מאוד מעניין ומסתורי בו זמנית.
    הייתי מעוניין לראות את התמונה בעצמי בלייב אבל כנראה שזה יהיה עסק קצת יקר מדי,בכל אופן אני מאמין שלאחר הספר צופן דוינצ’י הועלתה רמת ההתעניינות בנושא,איפה אוכל למצוא עוד מידע על הנושא??

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s